Πέμπτη 9 Απριλίου 2009

Yukio Mishima III,
ή πως η αυτοκτονία μπορεί να είναι μια θαρραλέα πράξη.
Ο αδιαμφισβήτητος κανόνας είναι πως αυτοκτονία είναι μια πράξη δειλών ανθρώπων που με την πράξη τους αυτή απλά διαφεύγουν από τα "ζόρια" ή μια απελπισμένη, έστω και έσχατη κραυγή για βοήθεια ή το αποτέλεσμα ενός διαταραγμένου ψυχικού κόσμου. Αυτά είναι ο κανόνας.

Αλλά όπως κάθε κανόνας έχει τις εξαιρέσεις του, έτσι κι αυτός έχει τις δικές του...

Εξαίρεση για παράδειγμα είναι ο καρκινοπαθής που επιθυμώντας να διατηρήσει την αξιοπρέπεια του διεκδικεί και πετυχαίνει ένα αξιοπρεπές φινάλε κι όχι ένα αργό και οδυνηρό "λιώσιμο"... Εξαίρεση είναι ο ανθρωπος που παραδίδει τη θέση του σε κάποιο μικρό παιδή μια σωσίβια λέσβο και επιλέγει να γλιστρήσει στα κρύα νερά, δηλαδή στο σίγουρο θάνατο: κι αυτός αυτοκτονεί...

Υπό την έννοια αυτή η "αυτοκτονία" μπορεί να είναι μια πράξη γενναιότητας. Υπάρχουν πάμπολλα παραδείγματα ανθρώπων που επέλεξαν - παρότι οι ίδιοι μπορούσαν να διαφύγουν - να μείνουν και να υπερασπιστούν τις ιδέες τους μέχρι τέλους. Με αυτόν τον τρόπο οι φορείς της ιδέας (οι άνθρωποι) χάνονται, η ιδέα όμως δυναμώνει...

Ας αναφέρω εδώ ένα παράδειγμα. Πολλοί γνωρίζουν πως ο Μωάμεθ ο Πορθητής πρόσφερε στον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο το δικαίωμα να διατηρήσει τον τίτλο του και μια σίγουρη ζωή, αρκεί να του παρέδιδε την Βασιλεύουσα. Αλλά ελάχιστοι ξέρουν πως ο Κωνσταντίνος ακόμη και την τελευταία στιγμή μπορούσε να ξεφύγει με κάποιο ενετικό πλοίο. Ο ίδιος επέλεξε να μείνει και να πεθάνει πολεμώντας σηματοδοτώντας έτσι την αναγέννηση του ελληνισμού!!! Αν παρέδιδε την Πόλη τότε ο Λαός του δεν θα υπέκυπτε μαχόμενος, αλλά θα καλοσώριζε τον ξένο ζυγό, άρα σε μια δυο γενιές πολύ πιθανόν να είχε εξισλαμιστεί. Το παράδειγμα που έδωσε ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος με το θάνατο (κατ' ουσία με την αυτοκτονία του) είναι απείρως σημαντικότερο από τη ζωή του!!!

Ανάλογο παράδειγμα είναι σίγουρα ο Mishima. Με την τελετουργική του αυτοκτονία κατέγραψε τη φωνή μιας Ιαπωνίας που ερχόταν από τα βάθη του χρόνου. Εκατοντάδες χιλιάδες Ιάπωνες πέθαναν στον πόλεμο. Ο θάνατος όμως ενός - δηλαδή του Mishima - είχε σε συμβολικό επίπεδο πολύ μεγαλύτερη σημασία...

Ο Mishima επέλεξε να πεθάνει... Πέθανε υπερασπιζόμενος την αντίληψη του για τον κόσμο. Τα πράγματα είναι απλά: αν δεν είσαι έτοιμος να θυσιαστείς για αυτά που πιστεύεις και αγαπάς, τότε ή εσύ δεν αξίζεις, ή αυτά που έχεις μέσα σου!!! Ο Mishima απέδειξε με την τελετουργική του αυτοκτονία πως άξιζε τουλάχιστον αυτός...

Πίπης

ΥΓ. Περισσότερες πληροφορίες για το "σεπούκου" θα βρεί - αν κάποιος ενδιαφέρεται - εδώ


1 σχόλιο:

  1. Το θέμα είναι εάν θα είχε περισσότερο νόημα να είχε πεθάνει σε κάποιο πεδίο μάχης όπως τόσοι συμπατριώτες του στον WW II αντί να δηλώσει ψευδώς πως η ασθένειά του ήταν πιο σοβαρή απ' ότι πραγματικά ήταν, με αποτέλεσμα μετά να νοιώθει ενοχές που ξέφυγε (το ίδιο που ένοιωθαν και όσοι έζησαν από στρατόπεδα συγκέντρωσης) και να θέλει να γυρίσει την ιστορία πίσω πεθαίνοντας μαχόμενος "τον καπιταλισμό" και τους αριστερούς φοιτητές. Για μένα ο Μισίμα ήταν φοβερός λογοτέχνης και επίσης σε πολλά πράγματα (αν εξαιρέσεις την ομοφυλοφιλία) νοιώθω αρκετά κοντά του (π.χ. στην αντιμετώπιση του θέματος του απόκληρου και του κοινωνικά απόβλητου για διάφορους λόγους, που στρέφεται ενάντια στην κοινωνία γιατί η ύπαρξή της του θυμίζει την εξορία του, με αυτοκαταστροφικά αποτελέσματα). Γενικά θεωρώ ότι σαν άτομο θύμιζε αρκετά τον Χάουαρντ, δημιουργό του Κόναν, απλά ο Χάουαρντ είχε ζήσει σε μια κοινωνία που ήταν πιο ατομιστική και λιγότερο καλλιεργημένη και ιδεαλιστική, γι αυτό δημιούργησε τον Κόναν κι όχι τον Isao (από το Runaway Horses) και δεν πέθανε για κάποιο "μεγάλο σκοπό", αλλά από θλίψη μετά το θάνατο της μητέρας του. Σαν πυρήνας βρίσκω ότι ήτανε αρκετά παρόμοιοι όμως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή